"Jeg sidder tit alene oppe i skolen, fordi jeg er bange for at komme til at gøre noget galt, så der er flere, der kalder mig de ting. Og tit om aftenen lige inden jeg går i seng, ligger jeg og græder, for jeg kan bare ikke få dem til at stoppe med det. " pige, 14 år.

Mobning har mange konsekvenser for alle, der er en del af det; både for dem, der bliver mobbet, dem, der mobber, og dem, der er tilskuere til mobningen. Konsekvenser for dem, der bliver mobbet, er blandt andet ensomhed, lavt selvværd, utryghed og angst, psykiske problemer og i værste tilfælde selvmord. Angst og ensomhed er også en konsekvens for...

Det hele starter med, at en elev, forælder eller fagperson fortæller, at der er mobning i klassen eller på tværs af klasser. Start derfor med at finde ud af, hvad og hvem sagen drejer sig om. Undgå diskussioner af, hvorvidt der er tale om mobning eller ej. Når en elev, forælder eller fagperson fortæller om mobning, er det tegn på,...
Det der, driver mobning mest er et dårligt socialt klima, i den gruppe hvor det sker. Det der så sker, når klimaet rammes på den negative måde, det er at, der er nogen kræfter, som der allerede eksisterer, som på forskellige måder bliver forstærket. Der er specielt to kræfter. Den ene kræft er menneskets angst, for at blive social...
De ældre elever skal vide at de er nogle af dem man kigger på, altså hvordan deres væremåde, tøjstil, attitude og handlemåde er osv. Mindre børn ser op til dem, de ser hvordan de er i skolen og så prøver de også at være sådan fordi at de syntes det er "sejt" når de store børn gør det.

Læreren har en central rolle som rammesætter for elevernes trivsel og for deres fælles sociale normer og derigennem en indirekte indflydelse på mobningen i klassen. Helt konkret kan læreren modvirke mobningen i en klasse ved at: Vise omsorg og have en god kontakt med den enkelte elev.

Mobning er nogle som irriterer en, og presser ham/hende næsten hverdag. Mobning kan udføres verbalt, fysisk eller psykisk. Verbal mobning: Slag, spark, lussing, ødelæggelse af ejendele osv. Fysisk mobning: Trusler, drilleri, øgenavne osv. Psykisk mobning: Udelukkelse, talende blikke, bagtalelse osv.
Mobning opstår pga. et dårligt klima i og omkring i klassen. Det dårlige klima kan skabe en utryghed, hvor man kan blive bange for at blive udelukket fra fællesskabet. Hvis en gruppe kan samles om at holde nogen andre udenfor, kan de opleve en midlertidig følelse af tryghed.
Det handler om lavt selvværd og dårlig selvtillid, som kan relateres både til faglig og sociale egenskaber. Når børn oplever udfordringer, der sætter deres selvværd over styr, påtager de sig ofte en rolle og bliver derfor mobbere. Dem, der mobber online, er ofte de samme, der mobber offline.
Kreatører  
Frederik & Matin
Drevet af Webnode
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang